Sunday 4 November 2012

Tahniah & Takziah Pimpinan baru GAMIS Pusat


GAMIS Negeri Perlis mengucapkan selamat bermuktamar kepada seluruh pimpinan GAMIS pusat yang mana telah berlangsung pada 2 & 3 Nov 2012. Mesyuarat Agung Tahunan merupakan salah satu agenda tahunan bagisesebuah organisasi kepimpinan bagi memberi ruang kepada ahli untuk bermuhasabah dan menilai sesi pentadbiran pada kali ini seterusnya membuat penambahbaikan bagi sesi kepimpinan akan datang. 

Hakikat yang harus kita akui adalah,kepimpinan itu bukanlah suatu ‘tasyrifan’ (kemuliaan) semata-mata, tetapi ianya merupakan ‘taklifan’ (tanggungjawab dan amanah) yang harus dipikul dan dilaksanakan dengan sebaiknya oleh setiap  pemimpin yang telah diberi kepercayaan oleh ahli-ahli di bawah kepimpinannya.

Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud:

"Kepimpinan adalah suatu amanah dan di akhirat kelak ia akan menjadi kehinaan dan penyelasan kecuali bagi mereka yang mengambilnya dengan hak dan melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan di dalamnya”. 

GAMIS Negeri Perlis selaku rakan seperjuangan bagi sesi 2011/2013 merakamkan ucapan tahniah kepada kepimpinan GAMIS pusat sesi lepas yang telah banyak mencurahkan khidmat dan jasa yang terbaik bagi menerajui gerakan mahasiswa dalam memimpin kebangkitan dengan kesedaran Islam. 

Sekalung tahniah buat saf kepimpinan  Presiden (GAMIS) yang diketuai oleh saudara Akram Ikrami Taib Azamudden selaku mantan Presiden (GAMIS) yang telah selesai bersidang dalam Muktamar Sanawi kali ini. Terima kasih atas khidmat dan bakti cemerlang sepanjang kepimpinan.

Seluruh kepimpinan GAMIS Negeri kelantan mengucapkan tahniah dan takziah juga kepada Presiden GAMIS  12/13, Saudara Muhamad Azan Safar (UKM) serta kepimpinan yang baru dilantik. Semoga GAMIS terus melangkah dengan agenda dakwahnya didalam melahirkan generasi da'ei dan terus memacu agenda membangun mahasiswa. Perjuangan perlu diteruskan bersama dengan kepimpinan yang telah diberikan amanah kepada mereka. Sesungguhnya amanah kepimpinan adalah suatu yang besar dan berat tanggugjawabnya. 

Mudahan kita mampu menghadapinya.

عن عبد الرحمن بن سمرة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم " يا عبدَ الرحمنِ لا تَسْأَلِ الإمَارَةَ فَإنَّكَ إِنْ أُوتِيتَها عن مَسْأَلَةٍ وُكِلْتَ إليها وإِنْ أُعْطِيتَها مِن غيرِ مَسْأَلَةٍ أُعِنْتَ عليها


Maksudnya: Daripada Abdul Rahman bin Samurah, daripada Nabi SAW sabdanya: “Wahai ‘Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau dibebankan (tidak ditolong). Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu (oleh Allah)

(Riwayat Bukhari dan Muslim, Abu Dawud, Tirmizi, Nasaie dan Ahmad)


Memegang satu tampuk kepimpinan adalah satu perkara yang berat. Sekiranya disusun dengan perancangan yang baik dan berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah, insya Allah segalanya akan berjalan dengan baik. Sesungguhnya kepimpinan itu bukanlah tasyrifan (kemuliaan) namun ianya adalah satu amanah dan taklifan buat insan itu sendiri.


SEKALI LAGI kami dari pimpinan GAMIS Negeri Perlis mengucapkan TAHNIAH DAN TAKZIAH Buat saff kepimpinan baru Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) Sesi 2012/2013 : 



1) Presiden : Muhamad Azan Safar (UKM)
2) Timbalan Presiden : Eikhwan Ali (UIAM)
3) Naib Presiden (Strategik & Mobilasi Massa) : Syis Abdul Kadir (UM)
4) Naib Presiden (Jaringan Kampus) : Mohd Faiz Ismail (UPSI)
5) Pengerusi SIGMA : Nur Aqilah Mukhtar (UPM)
6) Timbalan Pengerusi SIGMA : Nur Adiela Kamarizzan (UIAM)



Mudahan kita semua berada dalam jalan ini dengan penuh istiqamah..

Siiru a'la barakatillah...



No comments:

Post a Comment