Sejak Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) diperkenalkan
pada 23 September 2012, banyak rungutan dari pengguna jalan raya. Hal ini
kerana, kadar kompaun yang dikenakan ialah minimum RM300. Jumlah ini, adalah
sangat besar bagi seorang bergelar MAHASISWA.
Pelaksanaan AES pula mencakupi aspek kesalahan:
1) Tidak mematuhi lampu isyarat
2) Memandu melebihi had laju
Persoalan yang ingin ditimbulkan:
1) Apakah kemalangan hanya berlaku disebabkan pemanduan melebihi had laju?
2) Bagaimana pula dengan pemanduan pada lorong yang salah?
3) Bagaimana keadaan infrastruktur jalan dalam negara? Air bertakung di jalan?
Jalan yang tidak diturap rata?
GAMIS menyokong 100% usaha kerajaan mengurangkan kadar kemalangan di jalan
raya. Cuma, kerajaan perlu lebih kreatif untuk mengenali masalah. Dengan
meletakkan asas kelajuan sebagai punca kemalangan semata-mata, maka, kewujudan
AES menjadi statik.
Malahan,cara ini dilihat lebih kepada ingin mendenda dari menyelesaikan
masalah.
Jika inginkan pemandu menjaga disiplin dan etika ketika pemanduan, GAMIS
mencadangkan agar Malaysia mencontohi Korea. Contohnya di Korea dalam tahun
1990-an, sepanjang jalan raya utama ada polis memantau pemandu agar berdisiplin.
Memandu beberapa kilometer kita akan jumpa polis. Hal ini lebih berkesan dan
efektif memandangkan Malaysia mempunyai bilangan polis trafik yang sangat ramai
di seluruh Malaysia.
GAMIS memohon pelaksanaan AES disemak semula. Kadar kompuan minimum RM 300
ADALAH SANGAT BESAR bagi mereka yang bergelar MAHASISWA.
GAMIS suara MAHASISWA!
Saya yang benar,
Muhammad Azan Safar,
Presiden GAMIS.
No comments:
Post a Comment